“Het is een oerlelijk ding en ik vraag mij af of dit niet een vorm van schijnveiligheid is en een regel “voor de bühne” is.” Dit zei ik in juli 2017 op mijn blog. En ik ga hier op terugkomen want ik zat goed fout met mijn uitspraak over de Halo.
Veel mensen hebben zondag 29 november 2020 het heftige ongeval gezien van Formule 1 rijder Romain Grosjean. We zien een totaal shot twee-drie bochten na de start in de Grand Prix van Bahrein. Iedere coureur is bezig zijn positie te vinden of te verdedigen. In de achtergrond zien we een auto opeens rechtsaf de vangrail in klappen en direct een grote vlammenzee.
Angstaanjagende beelden. Iedereen hield zijn hart vast. De camera’s lieten daarna de kijkers in het ongewis. Pas nadat duidelijk bleek dat Grosjean bij kennis was zagen we met zijn allen, in mijn ogen iets té vaak, de herhalingen van het ongeval.
We konden zien hoe Grosjean, instinctief, naar rechts uitwijkt omdat er voor hem contact is tussen andere rijders. Hoe hij zelf nooit heeft gezien dat Kyvat naast hem zat. Vervolgens “haakt” zijn rechter achterwiel in op het linker voorwiel van AlphaTauri van Kyvat. Met een gang van 221 km/u (dat was de laatste snelheid die de datalogger doorgaf aan het team) klapt de Haas vrijwel frontaal op een vangrail. De auto boort zich letterlijk door de vangrail. Breekt doormidden. De breuk is precies op de brandstoftank die tussen de bestuurder en het motorgedeelte zit. Een grote vuurzee is het gevolg. Gelukkig zien we zo’n 20 seconden later Romain Grosjean zelfstandig uit de auto klimmen en over de vangrail springen. Zijn verwondingen? Zoals het er naar uitziet enkel verbrande handen en een verbrande enkel.
De Halo
Daar gaat het om. Ik was in juli 2017 nog fel tegenstander. En ik heb toen dingen geroepen die ik nu echt ga terugnemen. Dat “lelijke ding” zoals ik het noemde heeft overduidelijk het leven gered van Grosjean. Zonder die bescherming had Grosjean aan een illuster lijstje kunnen worden toegevoegd samen met Dan Wheldon (1978 – 2011), Henry Surtees (1991 – 2009) én Jules Bianchi (1989 – 2015). Veel experts zijn er van overtuigd dat deze coureurs nu nog hadden geleefd als er een Halo op hun race auto had gezeten. Toen de FIA de Halo aankondigde in juli 2017 had het veel tegenstanders. Ook een flink aantal Formule 1 coureurs zelf waren geen voorstander.
Maar er zijn ondertussen al wat voorbeelden geweest waarbij de Halo zijn werk deed. Het eerste ongeval waarbij de Halo duidelijk letsel had voorkomen was tijdens de Formule 1 race op Spa in augustus 2018. In de eerste bocht, La Source genaamd, na start-finish. Alonso wordt getorpedeerd en vliegt over de auto heen van LeClerc. Op de Halo zijn duidelijk de sporen te zien van deze schuiver.
Ook de introductie van brandvrije kleding voor de coureurs (al verplicht sinds 1975) en het HANS systeem (Head And Neck Support, dus niet naar mij vernoemd) zorgden ervoor dat, ondanks de grote impact, Romain Grosjean zelf kon uitstappen en het nog kan na vertellen.
Veiligheid verbeteren helpt
Het is absoluut een feit dat het verbeteren van veiligheid helpt. Dat is vandaag dus uiteindelijk weer gebleken. Dus als men in de toekomst weer nieuwe veiligheidsmaatregelen in de kart- en autosport inbrengt dan wacht ik eerst even af voor ik mijn kritiek ga leveren. Of misschien beter moet ik gewoon de experts hun werk laten doen en mijn mond houden en gewoon genieten van de races!